środa, 29 kwietnia 2015

Naturalne witaminy i minerały w diecie Twojego psa.




Większość opiekunów jest niechętnych aby przejść na żywienie swojego psa surową lub gotowaną dietą. Jednym z głównych powodów jest strach przed tym, że ich pies nie dostanie wystarczającej ilości witamin i minerałów.  To nieprawda. Rośliny i mięso to produkty, które zawierają składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju psów. Oczywiście pisząc to zdanie mam na myśli mięso i rośliny pochodzące z ekologicznych upraw i gospodarstw.
Sucha wysoko przetworzona karma również nie zawiera naturalnych składników odżywczych i powoduje powstawanie wielu chorób.

Ostatnio coraz częściej otrzymuję maile od opiekunów, którzy karmią swoje psy surowym mięsem i warzywami, u których pojawiły się choroby związane z niewłaściwa dietą. Niestety jestem obecnie zmuszona zweryfikować dotychczasowe informacje, które zamieszczałam na blogu, na temat karmienia surowym mięsem.

Również ta dieta wymaga uzupełniania jej suplementami organicznymi. Może się wydawać, że podawanie psom suplementów nie jest „naturalne”. W pewnym sensie to prawda, cóż jednak począć, skoro współczesne produkty spożywcze nie są tak zasobne w składniki odżywcze, jak to sugerują reklamy, a przyjmowanie organicznych suplementów okazało się korzystne w profilaktyce zdrowotnej oraz w leczeniu chorób dietozależnych. Pisząc o suplementach mam na myśli preparaty organiczne nie pochodzące z aptek, lecznic i sklepów zoologicznych. Preparaty naturalne zawierają duże dawki potrzebnych psu składników odżywczych – no może poza ziołami, które i tak mają dużą wartość terapeutyczną. W przeciwieństwie do leków farmaceutycznych suplementy przywracają normalne funkcje metaboliczne oraz chronią organizm psów przed stresorami środowiskowymi. Nie żyjemy bowiem obecnie w środowisku naturalnym. Poza tym, nie wszystko, co naturalne, jest od razu zdrowe bądź korzystne dla człowieka i jego psa. Do rzeczy „naturalnych” możemy zaliczyć trzęsienia ziemi, powodzie – a pragniemy ich uniknąć. Suplementy pozwolą Twojemu psu stawić opór niepożądanym wpływom zewnętrznym zarówno naturalnym i nienaturalnym.

Moda na karmienie surowym mięsem „przyszła” do nas z Australii, kraju jeszcze czystym, o nie skażonym środowisku. Nie dziwi więc fakt, że dieta psów nie jest wspomagana suplementami. W Polsce mięso sprzedawane jako karma dla psów jest klasy ludzkiej. Zawiera więc hormony, antybiotyki i pestycydy z paszy, którym karmione są zwierzęta przeznaczone na ubój. Prawdą jest, że podając takie mięso swojemu psu, widzisz, co mu podajesz ale nie jesteś w stanie dostrzec co ono zawiera. Dlatego suplementacja jest niestety niezbędna.

Poniżej podaję Ci źródła witamin i minerałów, które powinny znajdować się w naturalnym pokarmie i które niestety należy uzupełnić. Nie wspominam już nawet o suchej karmie.  

Witaminy

Witamina A - zwiększa odporność, zapobiega chorobom oczu i chorobom skóry. Ważna w tworzeniu kości i zębów. Chroni przed przeziębieniem i infekcją. Spowalnia proces starzenia się.

ŹRÓDŁA MIĘSNE

kurczak, wieprzowina, jaja, łosoś, halibut, plamiak, sardynki, wątroba, nerki, mózg, tuńczyk



ŹRÓDŁA ROŚLINNE

lucerna, liście ogórecznika, korzeń łopianu, cayenne, ptasie ziele, świetlik, nasiona kopru włoskiego, chmiel, skrzyp, wodorosty, trawa cytrynowa, dziewanna, pokrzywa, słoma z owsa, papryka, pietruszka, mięta, babka lancetowata, liście malin, koniczyna czerwona, róża dzika, szałwia, liści fiołka, rukiew wodna 


Witamina B1 - wspomaga wzrost, poprawia nastawienie psychiczne, wspomaga trawienie, wzmacnia układ nerwowy i zapobiega stresowi. 
                                                     
  
ŹRÓDŁA MIĘSNE

wątróbka, królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, koza, struś, jaja, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka

ŹRÓDŁA ROŚLINNE
lucerna, morszczyn pęcherzykowy, korzeń łopianu, kocimiętka, cayenne, rumianek, ptasie ziele, świetlik, nasiona kopru, kozieradka, chmiel, pokrzywa, słomy owsiana, pietruszka, mięta, liście malin, koniczyna czerwona, róża dzika, szałwia, krwawnik



Witamina B2 - potrzebna do tworzenia czerwonych krwinek, w leczeniu anemii, wzmocnieniu odporności, stymuluje wzrost sierści, regeneruje skórę, wzmacnia pazury. Ważna w zapobieganiu i leczeniu zaćmy

 ŹRÓDŁA MIĘSNE

wątroba, serce, nerki, królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, koza, struś, jaja, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka




ŹRÓDŁA ROŚLINNE

lucerna, morszczyn pęcherzykowy, korzeń łopianu, cayenne, rumianek, ptasie ziele, świetlik, nasiona kopru, kozieradka, żeń-szeń, chmiel, skrzyp, dziewanna, pokrzywa, słoma owsiana, natka pietruszki, mięta pieprzowa, liście malin, koniczyna czerwona, róża biodra, szałwia


Witamina B3 - niezbędna do utrzymania zdrowej skóry. Zwiększa energię, ułatwia trawienie.

ŹRÓDŁA MIĘSNE

Królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynki, tuńczyk




ŹRÓDŁA ROŚLINNE

Lucerna, korzeń łopianu, cayenne, rumianek, ptasie ziele, świetlik, nasiona kopru włoskiego, chmiel, lukrecja, dziewanna, pokrzywa, słoma owsiana, natka pietruszki, mięta pieprzowa, liść maliny, koniczyna czerwona, dzika róż, wiąz


Witamina B5 - wzmacnia wytrzymałość, zapobiega anemii, przyspiesza gojenie ran, zwalcza infekcje, wzmacnia układ odpornościowy

ŹRÓDŁA MIĘSNE  

wątroba, serce, nerki, królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jaja, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka 



ŹRÓDŁA ROŚLINNE 
  
 
lucerna, korzeń łopianu, pokrzywa





Witamina B6 - potrzebne do produkcji kwasu solnego, wspomaga wchłanianie tłuszczów i białek, pomaga zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych, pomocna w leczeniu alergii, zapalenia stawów i astmy.


ŹRÓDŁO MIĘSNE
wątroba, serce, nerki, królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jaja, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka





ŹRÓDŁO ROŚLINNE

lucerna, kocimiętka, słoma owsiana






Witamina B9

ŹRÓDŁO MIĘSNE   
wątróbka, królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jaja, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka





ŹRÓDŁO ROŚLINNE 
mniszek lekarski, pietruszka, spirulina






Witamina B12 - pomaga zapobiegać anemii. Chroni układ nerwowy, poprawia koncentrację, wspomaga trawienie 

ŹRÓDŁO MIĘSNE 

wątroba, serce, nerki, królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jaja, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka





ŹRÓDŁO ROŚLINNE 

lucerna, morszczyn pęcherzykowaty, chmiel 





Witamina C - pomaga w tworzeniu wapnia i żelaza, zwiększa odporność pomaga w zapobieganiu raka, pomaga w produkcji hormonów antystresowych. Jako przeciwutleniacz wspomaga prawidłowy wzrost i naprawę tkanek i funkcję gruczołu nadnerczy 

ŹRÓDŁO MIĘSNE 

wątroba, nerki, serce, ryby 





ŹRÓDŁO ROŚLINNE 

lucerna, korzeń łopianu, cayenne, ptasie ziele, świetlik, nasiona kopru, kozieradka, chmiel, skrzyp, wodorosty, mięta pieprzowa, dziewanna, pokrzywa, słoma owsiana, papryka, pietruszka, igły sosny,liść babki, liść maliny, koniczyna czerwona, róża dzika, jarmułka, liście fiołka, krwawnik


Witamina D - niezbędna do wykorzystania wapnia i fosforu, zapobiega krzywicy, potrzebna do prawidłowego wzrostu kości i zębów, pomaga regulować rytm serca, zapobiega rozwojowi raka i zwiększa odporność,  pomaga w prawidłowej funkcji tarczycy i krzepliwości krwi.

ŹRÓDŁO MIĘSNE

Jajko, sardynki, wątroba, nerki, łosoś, tuńczyk  





ŹRÓDŁO ROŚLINNE 

lucerna, skrzyp, pokrzywa, pietruszka 





Witamina E - przeciwutleniacz, który pomaga zapobiegać nowotworom i chorobom serca, zapobiega uszkodzeniom komórek, obniża ciśnienie krwi, wpływa na zdrowy wygląd skóry i włosów.


ŹRÓDŁO MIĘSNE

strusie, bawoły, jajko, halibut, plamiak, sardynki, nerki, wątroba, mózg





ŹRÓDŁO ROŚLINNE

lucerna, morszczyn pęcherzykowy, mniszek lekarski, siemię lniane, pokrzywa, słoma owsiana, liście maliny, róża




Witamina K - promuje zdrową wątrobę, pomaga w odbudowie i naprawie kości, zwiększa ich trwałość 

ŹRÓDŁO MIĘSNE 

Jajko, halibut, plamiak, sardynka, wątroba






ŹRÓDŁO ROŚLINNE  
lucerna, zielona herbata, wodorosty, pokrzywy, słoma owsiana






MINERAŁY

Wapń - buduje oraz chroni kości i zęby, utrzymuje prawidłowe bicie serca, zapobiega skurczom mięśni.


ŹRÓDŁO MIĘSNE


Królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka  


ŹRÓDŁO ROŚLINNE 
lucerna, korzeń łopianu, cayenne, rumianek, ptasie ziele, cykoria, mniszek lekarski, świetlik, nasiona kopru, kozieradka, len, chmiel, skrzyp, wodorosty, trawa cytrynowa, dziewanna, pokrzywa, słoma owsiana, papryka, pietruszka, mięta, liść babki, liści maliny, koniczyna czerwona, dzika róża,  liście fiołka, krwawnik


Miedź  - przekształca żelazo do hemoglobiny, chroni przed anemią, niezbędna dla zdrowych kości i stawów

ŹRÓDŁO MIĘSNE  

kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka






ŹRÓDŁO ROŚLINNE

szczaw  





Jod - w śladowych ilościach dla zdrowej tarczycy, pomocny w metabolizowania nadmiaru tłuszczu.

ŹRÓDŁO MIĘSNE


łosoś, plamiak, owoce morza, jaja





ŹRÓDŁO ROŚLINNE 

liście nagietka, estragon, rabarbar 





 Żelazo - niezbędne dla metabolizmu i produkcji hemoglobiny

ŹRÓDŁO MIĘSNE 

Królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka




ŹRÓDŁO ROŚLINNE

lucerna, korzeń łopianu, kocimiętka, cayenne, rumianek, ptasie ziele, cykoria, mniszek lekarski, świetlik, nasiona kopru włoskiego, kozieradka pospolita, skrzyp, wodorosty, trawa cytrynowa, lukrecja, nasiona ostropestu, dziewanna, pokrzywa,  papryka, pietruszka, mięta pieprzowa, liść babki, liść maliny, dzika róża

Magnez - zapobiega zwapnieniu tkanek miękkich, pomaga zmniejszyć i rozpuścić kamienie nerkowe fosforanowo wapniowe, pomaga zapobiegać wadom wrodzonym, wspomaga układ krążenia.

ŹRÓDŁO MIĘSNE
królik, kurczak, indyk, wieprzowina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka




ŹRÓDŁO ROŚLINNE

lucerna, morszczyn pęcherzykowaty, cayenne, rumianek, ptasie ziele, mniszek lekarski, świetlik, koper, kozieradka, chmiel, skrzyp, trawa cytrynowa, lukrecja, dziewanna, pokrzywa, słoma owsiana, papryka, natka pietruszki, mięta pieprzowa, liść maliny, koniczyna czerwona , szałwia, krwawnik


Mangan - niewielkie ilości tego minerału są niezbędne dla zdrowych nerwów, regulacji poziomu cukru we krwi, normalnego wzrostu kości i produkcji hormonów tarczycy.

ŹRÓDŁO MIĘSNE
królik, kurczak, indyk, wieprzowina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, plamiak, halibut, sardynka





 ŹRÓDŁO ROŚLINNE
lucerna, korzeń łopianu, kocimiętka, rumianek, ptasie ziele, mniszek lekarski, świetlik, nasiona kopru, kozieradki, żeń-szeń, chmiel, skrzyp, trawa cytrynowa, dziewanna, natka pietruszki, mięta pieprzowa, liść maliny, koniczyna czerwona, róża, krwawnik 



Fosfor - niezbędny do wzrostu zębów i kości, transfer impulsów nerwowych, zapewnia prawidłowy rytm serca i pracę nerek.

ŹRÓDŁO MIĘSNE 
królik, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka




 

ŹRÓDŁO ROŚLINNE

korzeń łopianu, rabarbar, kora wiązu 





Potas - reguluje gospodarką wodną w organizmie i właściwym funkcjonowaniem mięśni, ważny dla utrzymania w zdrowiu układu nerwowego i utrzymuje prawidłowy rytm serca.


ŹRÓDŁO MIĘSNE
królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka 





ŹRÓDŁO ROŚLINNE

kocimiętka, chmiel, skrzyp, pokrzywa, babka lancetowata, koniczyna czerwona, szałwia




Selen - chroni układ odpornościowy i pomaga w regulacji hormonów tarczycy

ŹRÓDŁO MIĘSNE

królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka



ŹRÓDŁO ROŚLINNE 

lucerna, korzeń łopianu, kocimiętka, cayenne, rumianek, ptasie ziele, nasiona kopru włoskiego, żeń-szeń, czosnek, głóg - jagody, chmiel, skrzyp, trawa cytrynowa, oset, słoma owsiana pokrzywa, pietruszka, mięta pieprzowa, liść maliny, dzika róża, krwawnik  



Cynk - promuje zdrowy układ odpornościowy i przyspiesza gojenie się ran

ŹRÓDŁO MIĘSNE

królik, kurczak, indyk, wieprzowina, jagnięcina, kozy, strusie, bawoły, jajka, wołowina, łosoś, halibut, plamiak, sardynka  



ŹRÓDŁO ROŚLINNE 

lucerna, korzeń łopianu, cayenne, rumianek, ptasie ziele, mniszek lekarski, świetlik, nasiona kopru włoskiego, chmiel, ostropest, dziewanna, pokrzywa, pietruszka, dzika róża, szałwia